Smartphones populairder onder vrouwen dan bij mannen

Smartphones populairder onder vrouwen dan bij mannen

Hoewel gadgets misschien typisch iets lijken voor mannen, blijkt uit recent onderzoek dat dat toch even anders ligt. In het Verenigd Koninkrijk werd gekeken naar de sekseverdeling onder de bezitters van smartphones. In 2010 was het aantal mannen hierbij nog duidelijk groter, toen slechts 37% van de smartphones in vrouwelijke handen was. De laatste jaren is dit aantal echter behoorlijk gegroeid in de UK. Van de personen met een smartphone was n 2013 namelijk 58% vrouw, tegenover een aandeel van 42% voor de mannen. Exacte redenen hiervoor worden in het onderzoek niet genoemd, maar feit is wel dat de markt zich bijvoorbeeld met specifieke apps steeds meer op vrouwen richt.

Ruimte voor nieuwe spelers

Deze en andere resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een overzichtelijk infographic, die nog veel meer laat zien over het veranderende gebruik van smartphones. Zo zien we dat vooral het aandeel van Apple en Samsung enorm gegroeid is, terwijl dat van oude bekenden als Sony Ericsson en Nokia juist aanzienlijk kromp. Ook het surfen over internet via een browser is flink populairder geworden. In 2010 werd dit slechts door 23% van de smartphonebezitters regelmatig gedaan, terwijl dat aantal in 2013 op 51% lag. Vermoedelijk zal de verbeterde snelheid van de mobiele netwerken hier ook voor een groot deel mee te maken hebben.

Niet alleen voor jongeren

Wie ooit aan zijn vader of moeder heeft geprobeerd uit te eggen hoe een sms verstuurd moet worden, zal wellicht denken dat deze doelgroep niets met smartphones heeft. Toch is de groep smartphonebezitters in de leeftijd tussen 45 en 74 jaar ook gegroeid. Deze leeftijdscategorie is momenteel goed voor zo’n 45% van het smartphonebezit, tegenover een kleinere 33% van enkele jaren geleden. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze groep wel erg breed genomen wordt, waarbij topmanagers en gepensioneerde bejaarden bijvoorbeeld wel erg makkelijk op één hoop worden gegooid.

Marketingcampagnes meer gericht op vrouwen?

HTC lijkt zich steeds meer op vrouwen te richten. Zo werd ter promotie van de HTC One een spotje gebruikt uit de Amerikaanse show “Bachelorette”, waarin een vrouw voor de keuze van een man staat, waarin zij uiteindelijk kiest voor the One. Ook werd onlangs Robert Downey Jr. gestrikt voor de nieuwe campagne HTChange. Vergeleken met de toestellen van de concurrenten (Apple, Samsung) legt HTC met de HTC One ook duidelijk nadruk op het design.

Reacties zijn gesloten.